Liefdevol lijnen

Door:     Maarten Kouwenhoven, TSTA, en Annette Aarts, CTA onder contract. Zij ondersteunt vanuit Anders en Eigen mensen en teams in hun ontwikkeling. Met Kouwenhoven & Partners ontwikkelt zij Liefdevol Lijnen.
Op de NVTA dag van 6 maart jl. presenteerden wij het concept Liefdevol Lijnen dat Maarten Kouwenhoven onlangs heeft uitgedacht. Het werd met enthousiasme ontvangen. Niet alleen het genieten van de chocoladetruffels van de beste banketbakker van Nederland was hier debet aan, ook de positieve benadering van liefdevol lijnen: Je kunt van lijnen een feestje maken, en toch afvallen. Er is echter één voorwaarde: als je maar geniet en stopt als dat niet meer het geval is!
Dat lijnen niet helpt om blijvend gewicht te verliezen is inmiddels wetenschappelijk aangetoond. Een dieet onderdrukt je natuurlijke verlangens en dat leidt tot stress. Door vervolgens zoet en vet te eten nemen je stressgevoelens weer af. Maar je gewicht neemt toe. Zo ontstaat het jojo effect.
Tel geen calorieën, tel je genot!
Bij Liefdevol Lijnen wordt ons verlangen naar lekker eten juist gekoesterd. Op een zorgzame manier. Door lekker te eten produceren onze hersenen dopamine en endorfine, waardoor we  ons prettig en behaaglijk gaan voelen. Hoe meer je geniet hoe prettiger je voelt. Maar, als je niet meer geniet is het de kunst om te stoppen met eten. Zo verlies je geleidelijk gewicht, terwijl je je steeds beter gaat voelen. Meestal heb je twee tot drie maanden nodig om automatisch te stoppen met iets als je er niet meer van geniet en je nieuwe patronen een natuurlijk onderdeel van je dagelijkse leven te laten zijn.
Liefdevol Lijnen en TA
De meeste programma’s om te lijnen zijn gebaseerd op het ‘koelkastsysteem’. De natuurlijke behoefte om vet en zoet te eten moet volgens dat systeem worden bestreden. En wat je wel mag eten, is vaak niet lekker. Dus je dopamine en endorfine spiegel daalt. Zolang je gehoorzaamt en afvalt, krijg je strooks vanuit de Kritische Ouder. Die lijken positief, maar zijn het in feite niet. Het is geen positieve bevestiging voor wie je bent, maar een waardering voor het feit dat je gehoorzaamt en doet wat de Kritische Ouder zegt. Als door de lage dopamine en endorfinespiegel de behoefte aan lekker eten zo sterk is geworden dat je het niet langer vol kunt houden, dan pak je iets lekkers. En als je dan “gezondigd” hebt, dan denk je: “dan zondig ik maar de hele dag”. Je reageert dan rebels vanuit het Aangepaste Kind. De Kritische Ouder wordt dan nog kritischer. “Zie je wel, je bent een slappeling.” De Kritische Ouder geeft kou in de vorm van negatieve strooks, waardoor ons Kind zich onderkoeld gaat voelen. Samen vormen zij een soort koelkastsysteem.
In de Liefdevol Lijnen programma’s activeren we het ‘verwarmingssysteem’: De Voedende Ouder geeft warmte in de vorm van positieve strooks, waarbij het Vrije Kind zich behaaglijk voelt. Samen vormen zij een soort centrale verwarmingssysteem. Vanuit je Vrije Kind doe je dingen die je leuk vindt. Dat leidt tot dopamine en endorfine, tot positieve ervaringen en tot een positief gevoel van eigenwaarde. Je geniet van je zintuigen, van wat je ruikt, proeft, van wat je hoort of ziet, van aanraken en van bewegen. Je geniet van alles wat je lekker vindt! Je gevoel van eigenwaarde neemt toe.
Het Liefdevol Lijnenprogramma is ook gebaseerd op het levensscript. Vanuit vier levensscripts kijk je naar het (eet)patroon dat je hebt ontwikkeld:

  1. een mindless script als je gedachteloos eet
  2. een joyless script als je niet geniet van eten
  3. een loveless script als eten een reactie is op onvervulde behoeftes
  4. een powerless script als je eet uit onmacht.

In de Liefdevol Lijnen programma’s wordt voor ieder negatief script een positieve interventie gekozen:
ad 1: eet met verstand
Weet je wat je lichaam dagelijks aan voedingsstoffen nodig heeft om je goed en fit te voelen? In het informatieve gedeelte van ons programma verbreedt je je kennis over voeding en eten.
ad 2: eet met gevoel
Als je gedachteloos eet, eet je meer. Eten voor de tv, eten terwijl je leest: Je eet op zo’n moment twee keer zoveel. In het ervaringsgerichte deel van het programma leer je met aandacht te genieten van lekker eten. Tevens onderzoek je of er een relatie bestaat tussen je eetpatroon en de manier waarop je met je gevoelens omgaat. Je leert je gevoelens te herkennen in plaats van je gevoelens ‘weg te eten’.
ad 3: eet naar je behoefte
Luister je naar je lichaam als het om eten gaat? Voel je wanneer je lichaam voeding nodig heeft? Je leert het verschil tussen honger en eetdrang herkennen en onderscheid maken tussen honger en andere behoeftes. Met de Strategische CoachMatrix breng je je natuurlijke  behoeftes in kaart. Vaak blijkt eten een ingesleten reactiepatroon te zijn op andere behoeftes zoals de behoefte aan troost of aan fysiek contact.
ad. 4 eet doelgericht en stop als je je doel hebt bereikt
Met toepassen van de kennis uit het programma verander je je eetpatroon op een manier die voor jezelf goed voelt. Je houdt de regie in eigen hand. Je zult merken dat je niemand anders nodig hebt dan jezelf om op je gewenste gewicht te komen, te blijven en je goed te voelen!
Dinsdagavond 23 november 2010 was er in de regio Utrecht/Gooi een kennismakingsworkshop Liefdevol Lijnen. Ook als TA collega ben je van harte welkom. Mocht je interesse hebben, kijk dan op www.liefdevollijnen.nl. Of abonneer je via de website op de maandelijkse nieuwsbrief.