Ethische code en de Klachtenprocedure

De NVTA werkt hard aan het verder verbinden en professionaliseren van onze vereniging. Daar hoort ook een heldere ethische code en een professionele klachtenprocedure bij.

Ethische Code

De NVTA voert een actief beleid op het gebied van ethiek. De NVTA heeft een gedragscode vastgesteld. Deze is overgenomen van de EATA. Van leden van de NVTA wordt verwacht dat zij zich committeren aan deze gedragscode. De gedragscode is te downloaden als pdf-bestand. Ook hanteert de NVTA Richtlijnen voor de professionele praktijk. Ook deze richtlijnen zijn als pdf te downloaden. Het bestuur zal desgewenst actie ondernemen als een lid zich niet houdt aan deze codes.

De Ethische Code vormt een belangrijke basis voor de klachtenprocedure. Sinds de ALV van september 2019 kent de NVTA een aangepaste klachtenprocedure. De professionele leden in de vorm van een opleider, practicioner, therapeut, coach of counselor, worden geacht aangesloten te zijn bij een externe partij. Dat kan een zelfgekozen partij zijn. De NVTA biedt haar leden de mogelijkheid om zich, tegen een gereduceerd tarief, aan te sluiten bij het SCAG als externe partij.

Als er een klacht komt in relatie tot een lid van het NVTA, zal deze externe onafhankelijke partij de klacht afhandelen.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot het secretariaat van onze vereniging of via de website van het SCAG: www.scag.nl.

Daarnaast biedt de vereniging in de komende overgangsperiode nog aan dat leden met vragen rondom ethische kwesties in de eigen beroepspraktijk, zich ook kunnen wenden tot de ethische adviseur a.i. : Jacqueline van Gent.
Ethisch adviseur a.i. voor de NVTA is Jacqueline van Gent:
Zij is te benaderen via: secretariaat@nvta.nl

Iedereen verdient positieve aandacht en erkenning