Sfeerverslag Actieve Werkplaats Educational 8 november 2014

Sfeerverslag door: Carla Peverelli
Op zaterdag 8 november was het zo ver: een onderwijsmiddag georganiseerd door drie leden van de NVTA: Ingrid Schaafsma, Reginald Hahn en Sander van Hecke. Alle drie hebben zij een link met onderwijs. Het doel is TA Educational handen en voeten te geven in de praktijk, om met elkaar uit te wisselen wat TA voor ons allen betekent en nog meer kan betekenen in het onderwijs.
We waren welkom in de gezellige VMBO school in Rotterdam-Zuid waar Reginald werkzaam is. Inspirerend, omdat je meteen weet waar je hier voor bij elkaar bent!deelnemers
Ruim 50 mensen, uit alle delen van het land. En allemaal naar Rotterdam afgereisd omdat we iets met onderwijs hebben. Een grote groep heeft natuurlijk ook wat met TA. Iets meer dan de helft is echter geen lid van de NVTA en een deel daarvan is nog onwetend op TA gebied. Zij zijn extra nieuwsgierig naar wat er komen gaat.

En zoals op al onze TA dagen vind ik het weer een feest van herkenning; mensen herkennen,
dezelfde taal praten: TA taal. Maar ook elkaar herkennen in de passie voor onderwijs;in leerlingen verder brengen, niet alleen op cognitief gebied, maar ook sociaal-emotioneel en op communicatief gebied. En wat kan TA hier veel in betekenen! Deze middag laat dat wederom zien.

Jan Ruigrok mag de plenaire aftrap doen. Inspirerend en vol energie. Duidelijk, met humor en vanuit het hart. Echt een verhaal vanuit ik oké – jij oké.foto Educational
Daarna een ruime keuze uit workshops. Wat fijn, dat zoveel mensen hier belangeloos aan meewerken.
Maar dan voel ik wel een dilemma. Ik zie de meerwaarde in het feit dat ‘nieuwe’ mensen de TA ontdekken. Want wát kan de TA het onderwijs veel brengen! Kinderen en jongeren vanuit ik oké – jij oké benaderen. Vanuit de integrerende Volwassene, hen permissies en Strooks geven, pesten tegengaan, niemand buitensluiten, geven en nemen, contracteren, leiderschap nemen. Zelf blijven leren en reflecteren en je eigen script herkennen.
foto Educational dag
Alleen, wat neem ik zelf nu echt aan níeuwe inzichten mee naar huis na deze middag?
Ik kom tot de conclusie dat dat niet erg veel is…. De workshops die ik heb meegemaakt, bleven op het niveau van de 1-0-1. Zij ontstegen het basiskennis-niveau niet.
Het was mooi om te zien, dat er ‘kwartjes vielen’ bij deelnemers. En ik hoop echt, dat meer leraren de TA zullen ontdekken en gaan toepassen. Maar ik miste het gesprek op een dieper niveau, waarmee ik met nieuwe ideeën en toepassingsmogelijkheden de volgende werkdag weer aan de slag kan.
Graag start ik de discussie om eens hardop met elkaar te bespreken: zijn dit soort dagen voor (ervaren ) TA-ers of willen we juist meer nieuwe mensen van het gedachtegoed op de hoogte brengen. Wat is het doel?
Of willen we beiden groepen bedienen? En hoe kunnen we het dan voor iedereen uitdagend houden?
Fundamentele vragen en voor beide is iets te zeggen.
Ik weet wel waar ik zelf behoefte aan heb. Ik wil graag na zo’n middag met nieuwe inzichten de deur uit gaan. Dus denk ik, dat willen we de NVTA leden aangesloten houden, we in de workshops uit zullen moeten gaan van een stevige basis TA-kennis.
Ik hoor graag wat anderen er van denken!